نکاتی که قبل از انتخاب CRM کاش می دانستید!

 

اگر شما تصمیم گرفتید که یک سیستم سی  آر ام را برای خود انتخاب کنید بدانید بهترین کار را کرده اید زیرا پا به دنیایی گزاشته اید که در اکثر کسب و کارهای ایرانی به آن توجه نمی شود و ضررهای زیادی را به آنها تحمیل می کند باید با انتخاب یک crm خوب مشتریان خود را آنالیز کنید و علاقه مندی انها را کشف کنید و مشتریان باالقوه خود را پیدا و فروش خود را چند برابر کنید 

بدانید سیستم CRM نیاز ضروری برای ایجاد مشاغل است ، نمی تواند موفقیت شما را بیشتر کند ، اما می تواند در راندمان  و اثر بخشی بشتر آن تأثیر بگذارد. این یک ابزاری خاص است که میتواند با تحلیل و آنالیز فروش شما را بیشتر کند . نحوه انتخاب سیستم CRM و اینکه برای ارزیابی مشتریان خود  از چه معیارهایی باید استفاده شود ، را بیشتر در این مقاله بررسی خواهیم کرد.

1 اهداف را تعریف کنید

مهم است که بدانید با CRM چه مشکلی را حل می کنید. اهداف زیر را به ترتیب اهمیت کسب و کار خود تعیین کنید تا مشخص شود کدام یک از ابزار CRM برای شما همم تر است

  • ردیابی سریع مشتذی با القوه
  • پیگیری مشتری شما
  • رابطه بین تیم های مختلف
  • گزارش های سفارشی ایجاد کند
  • سازماندهی عملیات تجاری
  • افزایش سودآوری
  • افزایش بهره وری

2. روند اجرای CRM را درست انجام دهید

. هر زمان که نرم افزار جدید را تغییر می دهید یا پیاده سازی می کنید ، باید به درستیآن را اجرا کنید. در بعضی موارد ، ممکن است به یک مشاور یا کارمند خارجی برای هدایت اعزام نیاز داشته باشید. در هر صورت ، دوره ای از آموزش و آزمایش فرا می رسد که خطاهای سیستم برطرف می شوند.

بنابراین ، حتی اگر هزینه ای برای اجرای خارجی وجود نداشته باشد ، بازهم هزینه آموزش تیم شما در سیستم و بارگذاری داده های شما بر روی سیستم عامل جدید وجود دارد. پیاده سازی ممکن استهزینه بر باشد و تعهد مداوم تیم های شما را از بین ببرد ، بنابراین روند اجرای کار را دست کم نگیرید.

3 تغییرات محصول را تجزیه و تحلیل کنید

تغییرات یک عامل اصلی در دنیای امروز است. تیم فروش شما برای دسترسی به سیستم جدید CRM احتمالاً از دستگاه های مختلفی از تلفن تا تبلت گرفته تا لپ تاپ استفاده خواهد کرد. به دنبال ابزاری باشید که با استفاده از انواع وسایل وب به آن دسترسی داشته باشید. بخاطر بسپارید ، برای در کورس ماندن با فناوری های جدید به بستری نیاز دارید که مرتباً به روز شود.

4. فرآیندهای شرکت را برنامه ریزی کنید

ابزارهای CRM برای انواع نیازهای تجاری ساخته شده اند. فرایندهای همه متفاوت است ، این چیزی است که شما را از رقبای خود متمایز می کند. مهم است که CRM انتخاب شده به اندازه کافی انعطاف پذیر باشد تا بتواند تمام فرایندهای لازم را اداره کند. به همین ترتیب ، شما به یک CRM نیاز دارید که همراه با تجارت شما رشد کند و بدون نیاز به جایگزینی با تغییر روندها سازگار شود.

5. سازگاری را با نرم افزار کنونی خود بررسی کنید

سازگاری بین سیستم از اهمیت بیشتری برخوردار می شود زیرا هر چه برنامه های بیشتری از طریق API به هم متصل می شوند  برای شما عالی است، باید همچنان بررسی کنید که سیستم CRM انتخابی شما می تواند با سایر برنامه های قبلی شما ارتباط برقرار کند یا خیر. اگر برای اتصال همه سیستم های خود از طریق API به کمک نیاز دارید ، به دنبال یک سیستم عامل شخص ثالث باشید که بتواند سیستم های شما را برای بهینه سازی سازماندهی داده ها ادغام کند.

6. نسخه آزمایشی محصول را حتما آزمایش کنید

اطمینان حاصل کنید که به نسخه ی نمایشی محصول دسترسی دارید. نسخه آزمایشی CRM فرصتی برای آزمایش سیستم و دیدن نقاط قوت و ضعف آن برای نیازهای تجاری شما است.

7. فرصت های گزارشگری را تجزیه و تحلیل کنید

اگرچه تمام ویژگی های CRM خوب هستند ، اما این قابلیت های گزارش دهی محصول است که می تواند به شما کمک کند تا در رقابت بهتر عمل کنید. توانایی شخصی سازی گزارش ها بر اساس داده های منحصر به فرد شما ، برد ، باخت و فرصت های پیشرفت شما را مشخص می کنند. ممکن است فکر کنید فرآیندهای تصمیم گیری شما مفید است  ، اما داده های شما در گزارش ها ممکن است چیز دیگری نشان دهد.

قبل از انتخاب یک سیستم خاص ، باید درباره نوع آن تصمیم بگیرید. نوع اول در نحوه ذخیره سازی داده ها متفاوت است:

  • Cloud CRM . چنین سیستمی را می توان از طریق مرورگر وب کار کرد ، داده ها در سرور توسعه دهندگان سیستم ذخیره می شوند. این نوع سیستم برای مشاغل کوچک که نیاز به صرفه جویی در منابع دارند بسیار مناسب است.
  • CRM دسکتاپ . نصب چنین سیستمی در سرور شرکت انجام می شود. در این حالت ، شما به پرسنلی نیاز دارید که کل سیستم و تجهیزات اضافی را برای عملکرد CRM را بلد باشند. به عنوان مثال فروشگاه اینترنتی بامیلو قبلا از sugar crm  استفاده میکرد و با آنها را در سرورهای شرکت خود بر روی vps ها نصب می کرد.

نوع دوم در گزینه های سفارشی سازی متفاوت است:

  • سیستم های سفارشی آنهایی هستند که مخصوص شرکت شما نوشته شده اند و تمام خواسته های شما را در نظر می گیرند. چنین CRM برای هر شرکت منحصر به فرد است و برای تولید آن زمان و هزینه زیادی لازم است. اما واضح است که ارزش هزینه کردن  را دارد. چنین راه حل هایی اغلب توسط شرکت های بزرگ انتخاب می شوند.
  • CRM استاندارد – سیستم هایی با مجموعه ای از عملکرد استاندارد که هر شرکتی می تواند با پرداخت هزینه مشخص خریداری کرده و با شرایط تجارت خود سازگار شود. بسته به عملکرد ، هزینه نیز می تواند به طور قابل توجهی متفاوت باشد.

از چه پارامترهایی برای آزمایش سیستم استفاده می شود:

عملکرد :می توان گفت این یکی از مهمترین معیارهایی است که باید در فرآیند انتخاب سیستم مورد توجه قرار گیرد.

رابط کاربر پسند : راحتی کار در سیستم مستقیماً بر کارایی کارمندان شما تأثیر می گذارد. بنابراین ، ابتدا باید سیستم را در حال کار آزمایش کنید و بفهمید که رابط کاربری آن چقدر راحت است و چه مدت طول می کشد تا کاملاً به آن عادت کنید.

امکان شخصی سازی سیستم و انعطاف پذیری آنها  بسیار مهم است که این سیستم به شما امکان می دهد در صورت نیاز پارامترهای لازم را تنظیم کنید. به عنوان مثال ، زمینه های جدید اضافه کنید ، نوع جدیدی از گزارش ایجاد کنید یا توابع خودکار را تنظیم کنید. هرچه تنظیمات انعطاف پذیرتر باشد – بهتر می توانید CRM را با نیازهای کسب و کارتان متناسب کنید.

قابلیت ادغام : ادغام با انواع دیگر برنامه ها فرصت های کاری شما را گسترش می دهد. در صورت امکان قابلیت ادغام اتصال تلفن ، پست الکترونیکی ، خدمات پستی را داشته باشد .

تشکیل گزارش در مورد کار انجام شده : در بیشتر مواقع ، بیشترین تقاضای گزارش ها گزارشات مربوط به فروش و نظارت بر عملکرد کارکنان است. اگر چنین گزارشاتی دانه ریز باشند یا براساس پارامترهای انتخاب شده گروه بندی شوند ، مهم است.

ویژگی های اضافی : اغلب اتفاق می افتد که CRM کاملاً متناسب با نیازهای شغلی شماست ، اما عملکرد خاصی وجود ندارد. اگر امکان افزودن قابلیت مورد نیاز و هزینه آن وجود دارد ، با توسعه دهندگان مشورت کنید.

دسترسی به تنظیمات حقوق : این عملکرد بسیار مهمی برای یک شرکت در هر سطح است. بنابراین ، قبل از خرید CRM ، گزینه های موجود برای تنظیم حقوق دسترسی برای کارمندان خود را بررسی کنید.

پشتیبانی فنی کاربر : هزینه دارد  یا رایگان است؟ چه روش های ارتباطی ارائه می شود؟ سرعت پاسخ دهی چقدر است؟ همه این پاسخ ها به شما کمک می کند تا یک انتخاب درست داشته باشید. از این گذشته سرعت کار شما به کیفیت پشتیبانی فنی بستگی دارد.

قبل از خرید ، چند سوال مهم را از مشاوران سیستم CRM بپرسید:

  1. سرعت و هزینه پشتیبانی فنی چقدر است؟
  2. هزینه و امکانات برای بهبود عملکرد به چه صورت است؟
  3. آیا دروس آموزشی CRM وجود دارد؟
  4. آیا به روزرسانی های CRM نیاز به پرداخت هزینه دارد؟
  5. حداقل مدت زمان پرداخت براس سرویس های cloud چقدر است؟ (مربوط به cloud CRM اگر از کلود استفاده میکنید این را در نظر بگیرید در غیر این صسورت از آن صرف نظر کنید)
  6. آیا  قابلیت سیستم تخفیف و پاداش دهی وجود دارد؟

انتخاب CRM مدت زمان زیادی طول می کشد. این در واقع یک فرایند اساسی برای هر شغلی است. از نکات بالا استفاده کنید تا روند انتخاب تا حد ممکن کارآمد و موفق باشد. امیدواریم که توانسته باشیم کمی از مراحل انتخاب یک سی آر ام خوب را برای شما طی کرده باشیم و در این راه کمک یار شما شده باشیم.

در صورت هر گونه پرسش از طریق کامنت در زیر همین پست اعلام کنید در کمترین زمان پاسخگوی شما عزیزان خواهیم بود.

 

.

دیدگاهتان را بنویسید